Monday, March 31, 2008

Schimbă Clujul! Vrei un centru fără maşini, rezervat teraselor şi pietonilor?


Vă puteţi imagina centrul Clujului fără maşini? Doar cu terase, magazine, chioşcuri, muzee? Iar atunci când vorbim de centrul Clujului, nu ne referim doar la Piaţa Unirii, Piaţa Avram Iancu şi jumătate din Bulevardul Eroilor, ci şi la străzile Iuliu Maniu, Mihail Kogălniceanu, I.C. Brătianu, Vasile Goldiş şi Matei Corvin.
Cu tot ce înseamnă acest lucru: clădirile medievale, Muzeul Naţional de Artă, Muzeul Naţional de Istorie (mutat în actualul hotel Melody), Templul Masonic de pe Eroilor, clădirile în oglindă de pe strada Iuliu Maniu, bisericile, Bastionul Croitorilor, Teatrul Naţional, statuia Sfântului Gheorghe, Turnul Pompierilor, Casa Matei Corvin, statuia lui Matei Corvin şi cea a lui Avram Iancu (nota bene, alta, nu cea actuală) pentru a enumera doar o parte din potenţialul acestei zone.

De ce ar fi necesară o astfel de transformare? Pentru ca oraşul să aibă o imagine cu care să se poată identifica toţi clujenii. Pentru că spaţiul public trebuie să le fie restituit locuitorilor oraşului, descărcat de eventuale conotaţii politice.


Funcţiile centrului

"Vom fi un oraş mutilat fără un asemenea spaţiu", consideră sociologul clujean Vasile Dâncu, adăugând că trebuie făcute strategii pentru a reînvia spiritul comunităţii cu ajutorul vechilor simboluri (statui, monumente, muzee, biserici).
"Pentru realizarea unui astfel de proiect de pietonalizare este nevoie de un nou plan de urbanism general şi studii asupra zonelor funcţionale", consideră sociologul, deoarece centrul oraşului ocupă mai multe funcţii - comercială, economică, turistică ori identitară.
Ideea extinderii zonei pietonale nu este nouă. Un astfel de proiect, realizat de firma de arhitectură Planwerk, este deja depus la Primăria Cluj-Napoca. Chiar dacă închiderea acestor străzi ar putea crea multe probleme, aprovizonarea fiind una dintre ele, arhitectul Eugen Pănescu, de la Planwerk, ar avea o soluţie. "Scopul proiectului este amenajarea unei zone de oraş care să fie economic atractivă pentru turişti şi locuitori. Pentru aceasta este nevoie de un plan bun. Soluţia ideală pentru Cluj ar fi crearea unui sistem mai flexibil, în care străzile să arate ca nişte pietonale, însă între anumite ore să fie permis şi accesul maşinilor. Realizarea unui astfel de proiect ar fi posibil folosind aşa numiţii stâlpi telescopici, care, cu ajutorul unor telecomenzi, pot fi lăsaţi în jos când trebuie să treacă o ambulanţă sau pompieri iar apoi ridicaţi la loc", explică Eugen Pănescu.


Pieţe temporare

Parcarea în locuri interzise este de asemenea o problemă care ar putea perturba proiectul de pietonalizare. Parcările publice construite nu au reuşit să rezolve această problemă, însă nici amenzile nu-i sperie pe şoferi, aceştia continuând să parcheze pe unde apucă. Soluţia în acest caz ar fi străzile semipietonale, pe care să poată trece şi maşinile, însă trotuarele să dispară şi să fie inlocuite cu stâlpi care să împiedice staţionarea maşinilor.
Astfel de soluţii au fost deja implementate în alte oraşe din Europa, precum Budapesta, Hamburg sau Munchen. Sistemul cu stâlpi telescopici funcţionează deja cu succes la Budapesta şi Munchen (foto). Astfel, în timpul zilei, străzile pietonate pot fi folosite ca extindere ale unor baruri sau terase, iar de seara până dimineaţa să fie permis accesul maşinilor.
O altă idee ar fi organizarea unor pieţe temporare în spaţiile pietonalizate. Modelul este preluat din Hamburg, unde sunt organizate astfel de pieţe, oamenii prezentându-şi marfa pe tarabe, în maşinile personale sau chiar pe jos, iar la terminarea timpului alocat toată lumea trebuie să-şi strângă marfa şi să elibereze locul.
Continuarea in Clujeanul

No comments: