Saturday, December 29, 2007

AU BLOCAT TOATE TRANSFERURILE!



“U” CLUJ Echipa “universitara” nu stie înca pe ce suma de bani se va putea baza în perioada de iarna pentru a cumpara jucatori noi.

Actionarii au decis sa faca pe 4 ianuarie o noua sedinta în care sa discute despre viitorul echipei. Pâna atunci antrenorul Gigi Multescu nu-si poate întari lotul.

La ultima sedinta, care a avut loc pe 17 decembrie, actionarii au decis sa puna la dispozitia lui Gheorghe Multescu un buget de achizitii de 800.000 de euro plus banii care vor fi primiti pe cei 10 jucatori pusi pe lista de transferari (Martin Tudor, Marius Baciu, Park Jae-Hong, Sorin Iodi, Cosmin Crusoveanu, Milan Jovanovic, Mugur Bolohan, Gigel Coman, Romik Khachatryan si Sandu Negrean).

Insa, în ultimele zile situatia s-a schimbat în totalitate! “Am fost anuntat de presedintele Toni Dobos ca pe 4 ianuarie va avea loc o noua sedinta în rândul actionarilor. Pâna atunci nu se stie de ce suma de bani vom beneficia, deoarece se pare ca trebuie platite în zilele urmatoare ceva datorii catre anumite echipe si catre unii jucatori. Situatia este bizara, dar eu urmaresc în continuare fotbalisti pe DVD-uri si sper ca se vor lua cele mai bune decizii la acea sedinta”, a zis Multescu. Pe lânga cei 10 jucatori pusi pe lista de transferuri, Gigi Multescu le-a transmis conducatorilor ca nu mai are nevoie de Mahadou Zongo, Emil Szolomajer si Radu Sabo, urmând ca acestora sa li se rezilieze contractele.

Antrenorul “sepcilor rosii” vrea sa aduca în pauza de iarna doi portari, doi fundasi centrali, doi fundasi stânga, un mijlocas dreapta, doi mijlocasi centrali si un atacant, piata vizata fiind cea lusitana. Pâna în acest moment numai Bolohan si-a reziliat contractul.
from prosport

PROPUNERI DE LUX PENTRU MULTESCU


"U" CLUJ Aflat în cautare de jucatori pentru retur, antrenorul "sepcilor rosii" ar putea apela la piata braziliana, de unde poate sa-i cumpere inclusiv pe Edmundo si Marcio Amoroso.

Brazilia îsi promoveaza fotbalul si nu-si lasa talentele sa piara. Site-ul globoesporte.com a vrut sa le dea o mâna de ajutor echipelor aflate în cautarea unor fotbalisti "carioca" si a publicat o lista cu jucatori disponibili din campionatul brazilian.
Alfat în cautarea a cel putin zece fotbalisti, tehnicianul Gigi Multescu este asaltat de dvd-uri cu jucatori din toate colturile lumii. Poate nu ar fi rau daca antrenorul ar arunca o privire peste lista de jucatori brazilieni aflati în cautarea unui angajament, data publicitatii de site-ul brazilian globoesporte.com. Astfel, colonia braziliana începuta cu transferurile lui Astorga si Bilica s-ar putea extinde începând cu anul viitor.

Pentru postul de portar, "Turcul" l-ar putea cumpara pe Diego Costa Silva (28 de ani), un goalkeeper care are contract cu Fluminense pâna în 2008, dar care prinde rar primul unsprezece si vrea sa plece. Pentru flancul drept al apararii, o solutie ar fi Elder Granja (25 de ani), care nu si-a reînnoit contractul cu Internacional Porto Alegre, în timp ce stoperii cautati de "U" ar putea fi Betao Amancio (24 de ani, aflat în ultimele sase luni de contract cu Corinthians) si Renato Silva (24 de ani, de la Botafogo). In fine, apararea ar putea fi completata cu fundasul stânga Gustavo Nery (30 de ani), de la Corinthians.

In linia mediana, unde "U" Cluj îsi doreste cel putin trei jucatori, solutiile ar putea fi cunoscutul Vampeta (33 de ani), de la Corinthians, Colace (23 de ani), de la Flamengo, Roger (30 de ani), de la Corinthians, si Pedrinho (30 de ani), care este mereu în umbra lui Leao la FC Santos si îsi cauta angajament în Japonia. In sfârsit, atacul "sepcilor" ar putea fi întarit cu doua vedete care au jucat ani buni si în Europa: "animalul" Edmundo (36 de ani) si Marcio Amoroso (33 de ani), fost jucator, printre altele, la Udinese, Parma, Milan, Malaga si Dortmund.
from prosport

Mircea Sandu: "CFR a fost favorizată de arbitri"

După ce patronul Rapidului, George Copos, a acuzat că CFR cluj controlează arbitrii şi că delegările se fac de fapt de la Cluj, însuşi preşedintele Federaţiei Române de Fotbal afirmă că echipa antrenată de Ioan Andone a beneficiat de arbitraje favorabile în acest sezon.



„În cele 19 etape disputate până acum marea majoritate a formaţiilor din Liga I au avut probleme cu arbitrajul. Cea mai dezavantajată cred că a fost UTA, dar şi Bistriţa şi Craiova au avut astfel de probleme. La polul opus se află CFR Cluj, care a fost cea mai favorizată de deciziile arbitrilor. E clar, la meciul cu Rapid, unul extrem de important după cum o arată şi clasamentul, au avut gol din ofsaid, la Bistriţa li s-a dat un penalty care nu a fost şi tot aşa. Asta însă face parte din joc până la urmă. Eu nu cred că îşi riscă cineva libertatea încercând să mituiască arbitri, sper să nu fie nimeni“, a declarat Mircea Sandu, informează Interesul public.

Thursday, December 27, 2007

Cum tineti mahmureala la distanta


Este sezonul petrecerilor pe cinste, cu mancaruri alese si udate din belsug cu tot felul de bauturi, care insa ne pot aduce in stare de mahmureala. In astfel de cazuri nu este exclusa si aparitia unor tulburari digestive extrem de neplacute ce va pot scoate din actiune pentru cateva zile bune.



Evident ca cea mai buna metoda pentru a scapa de mahmureala este sa nu bei. Usor de zis, greu de facut. Astfel ca in cazul in care nu va puteti abtine de la bautura, pot fi folosite mici trucuri care sa va faca sa tineti la distanta durerile de cap dupa chef.



Cea mai buna reteta este aceea de a evita amestecarea bauturilor. Adica, daca ati inceput sa beti ceva, tineti-o asa pana la capat. Daca totusi va imbie cineva si cu o alta bautura, e bine sa treceti la urmatoarea eticheta abia dupa ce ati mancat ceva, si poate, nu ar fi rau sa si dansati putin, ca sa va reincarcati bateriile. Un alt sfat ar fi acela de a fi ponderati. Cel mai bine este sa nu va turnati bautura in pahar daca nu ati terminat-o pe cea dinainte. Asa veti putea sti in orice moment cata bautura ati consumat si va mai tempera avantul.



O alta modalitate este alternarea bauturilor alcoolice cu cele racoritoare sau cu apa. Daca, totusi ati uitat numarul paharelor consumate si nu ati reusit sa va tineti departe de mahmureala, treceti la tratament.



Probabil ca ati auzit ca este bine sa mancati un iaurt sau alte mancaruri pe baza de lapte inainte sa beti. Specialistii spun ca aceasta este doar un mit si ca singura modalitate de a va feri de mahmureala dupa o petrecere este aceea de a manca multe fibre inainte. De exemplu, cele mai indicate sunt bananele sau supa de legume. Fibrele raman in stomac mai mult timp decat orice alta mancare si au efectul de a absoarbe alcoolul. Astfel, exista sansa de a putea sa beti fara sa suferiti a doua zi de mahmureala.



Daca va treziti dimineata, dupa chef, cu ameteala si privirea tulbure, cu senzatie de greata si o suparatoare durere de cap, atunci inghititi repede vreo opt capsuni proaspete. Daca nu gasiti capsuni, puneti la fiert 60 g de coaja de banana in 250 ml apa si beti zeama (decoctul) fierbinte, imediat dupa clocot. Mai exista varianta sa striviti cam 10 masline verzi (fara samburi) si sa amestecati cu 30 g de zahar. Fierbeti amestecul intr-un litru de apa timp de 10 minute. Se bea tot lichidul rezultat. E drept, cea mai simpla solutie ar putea fi un suc proaspat de mandarine, cam 500 ml.

Adesea, pe langa mahmureala, preparatele culinare consumate in exces va pot produce si intoxicatii. Daca sunteti mai petrecareti din fire, tineti in casa cateva ridichi proaspete, rosii sau negre. Sucul stors din ridichi este o solutie rapida si foarte eficenta de a calma aceasta problema.
from citynews

Monday, December 24, 2007

Craciun Fericit!

O parcare întreagă pentru familia Şerban


Familia fostului preşedinte al Consiliului Judeţean (CJ) Cluj, Graţian Şerban, este acuzată de locatarii unui bloc din cartierul Zorilor că a ocupat abuziv mai multe locuri de parcare. Un grup de locatari ai blocului de pe strada Observator numărul 1 susţin că Dan Şerban, fiul fostului preşedinte al CJ Cluj, Graţian Şerban, ocupă fără drept şapte locuri de parcare în faţa acestui imobil, în defavoarea lor, în condiţiile în care - spun nemulţumiţii - nici măcar unul din ei nu locuieşte aici.

În plus, locatarii mai reclamă că familia Şerban ar fi primit, cu dedicaţie, un spaţiu imens în acelaşi bloc, sprijiniţi de influenţa ex-preşedintelui consiliului judeţean. Ulterior, ar fi cumpărat spaţiul la preţ de garsonieră. La rândul său, Graţian Şerban se apără şi spune că acuzaţiile împotriva sa şi a familiei sale sunt răuvoitoare şi că totul este legal.

"A ocupat toată parcarea!"

"A ocupat şapte locuri de parcare în faţa blocului, deşi legea nu-i dădea dreptul să ocupe niciunul. Efectiv, a ocupat toată parcarea! Au dreptul să parcheze doar cei care locuiesc în acest bloc sau care au talonul auto pe adresa de domiciliu de aici. El locuieşte în cartierul Andrei Mureşanu, nicidecum în Zorilor. Nici fiul său, care are în acest imobil o firmă de construcţii, nu are domiciliu aici. Aşadar, nu puteau să ocupe parcările din faţa acestui bloc", a reclamat unul dintre locatarii imobilului cu pricina, care a refuzat să-şi facă publică identitatea, pe motiv că ar putea avea suferi “repercursiuni”.

Un alt locatar al acestui bloc a reclamat că familia Şerban a primit un spaţiu uriaş, "aproape cât două apartemente cu două camere", la etajul unu al blocului de pe Observator numărul 1, pe care l-ar fi cumpărat la un preţ derizoriu. "Din acest spaţiu imens s-ar fi putut face două apartamente, pe care Primăria le-ar fi dat unor oameni cu probleme. L-a cumpărat fiul fostului preşedinte al Consiliului Judeţean şi-l foloseşte ca sediu de firmă. În fiecare dimineaţă, poate fi văzut cum îşi parchează Mercedes-ul ultimul tip în faţa blocului nostru, alături de celelalte autovehicule ale familiei Şerban", a reclamat locatarul, care a preferat să-şi păstreze anonimatul.

"Nu sunt decât patru locuri"

Contactat de către CLUJEANUL, fostul preşedinte al CJ Cluj, Graţian Şerban, a refuzat să se întâlnească faţă în faţă cu reporterii ziarului şi să discute despre acest subiect, pe motiv că are un program încărcat, printre care şi "shopping-ul de sărbători cu soţia". Prin telefon, Graţian Şerban a respins acuzaţiile, afirmând că sunt cel puţin tendenţioase: "Sunt nişte neadevăruri, ca să nu spun altceva. Fiul meu este acţionar în două-trei societăţi şi are spaţiu în acel imobil. A cumpărat spaţiul la preţul pieţei, nu aşa cum reclamă ei, iar eu nu am niciun amestec în această treabă", se apără Graţian Şerban.

Fostul preşedinte al CJ Cluj a mai declarat că e vorba de patru locuri de parcare, şi nu şapte cum susţin reclamanţii. "Sunt doar patru locuri de parcare, de unde şapte? Au fost acordate legal, de la Consiliul Local, şi n-au fost obţinute în perioada cât am fost eu preşedinte al Consiliului Judeţean. Din 1991 parcam acolo, iar din acest an, din luna august, fiul meu plăteşte abonamente pentru patru locuri de parcare, 300 de lei pe an pentru fiecare loc", a explicat Şerban.

La finalul discuţiei, consilierul judeţean PSD s-a arătat chiar intrigat de conţinutul reclamaţiei şi le-a recomandat locatarilor-proprietari de maşini din acel bloc să parcheze şi-n cealaltă parte a imobilului (partea dinspre Calea Turzii - n.r.), "unde sunt destule locuri goale pentru parcare".

Un consilier bogat

Graţian Şerban a fost preşedinte al CJ Cluj în perioada guvernării PSD, între 2000 - 2004, iar acum este consilier judeţean din partea social-democraţilor. Şerban este unul dintre politicienii prosperi ai Clujului. Deşi afirmă că nu are decât o singură firmă, SC Smart SRL, de consultanţă imobiliară, averea sa a crescut simţitor în ultimii trei ani, de când este consilier judeţean. Potrivit declaraţiei sale de avere, Graţian Şerban avea în 2004 o suprafaţă totală de 9 hectare teren agricol, un teren forestier de 0,7 hectare, precum şi trei apartamente în Cluj şi mai multe depozite bancare, împreună cu soţia, de 71.000 de lei. În 2005, Graţian Şerban a devenit proprietarul unei case de vacanţă, iar în cursul anului trecut a vândut unul din cele trei apartamente.

Şerban jr., acuzat de ilegalităţi

Dan Şerban, fiul fostului preşedinte al CJ Cluj, Graţian Şerban, este acţionar majoritar la mai multe societăţi din domeniul construcţiilor, iar în ultimii ani a intrat în vizorul presei pentru unele presupuse abuzuri pe care le-ar fi săvârşit. La sfârşitul anului 2004, Dan Şerban a fost acuzat de vecinii săi că a ridicat două blocuri de locuinţe, de câte trei niveluri, pe strada Iosif Vulcan din cartierul Andrei Mureşanu, fără să respecte legea. Reclamanţii l-au acuzat că ridică imobilele fără să respecte distanţa de vecinătate şi numărul de etaje aprobate şi că pentru asta s-ar fi folosit de "spatele" pe care îl are, adică tatăl său. Şerban jr. s-a apărat, afirmând că vecinii vor să-l stoarcă de bani, iar litigiul a ajuns la tribunal.
from clujenaul

Sunday, December 23, 2007

GIGI MULTESCU, LA VIZELA - PENAFIEL

"U" CLUJ Gigi Multescu a asistat ieri la partida din liga a doua portugheza, dintre Vizela si Penafiel. Antrenorul clujean a urmarit mai multi jucatori, propusi de impresarul Eutin Bojin, în special de la formatia gazda, care ocupa locul secund în divizia secunda din Portugalia. "Voi urmari câtiva jucatori de la ambele echipe. Nu va pot spune care sunt posturile pe care joaca. Ma intereseaza orice post", a declarat antrenorul clujean, care va mai urmari astazi o partida din liga secunda portugheza.
from prosport

Sarbatoare de Revelion in Piata Avram Iancu




Piata Avram Iancu va gazdui, ca in fiecare an, o petrecere de Revelion.

Municipalitatea a anuntat ca, in seara de 31 decembrie, primii artisti vor urca pe scena la ora 21.30, spectacolul fiind deschis de Ansamblul Folcloric al Sindicatului Civitas si de Traian Ilea.

Clujenii vor putea asculta in seara dintre ani, in centrul Clujului, si un concert sustinut de Ca$$a Loco si HiQ. Imediat dupa ora 0, distractia va continua cu DJ Project si formatia D’Or.

Municipalitatea le-a pregatit celor prezenti cate un pahar de sampanie si focuri de artificii. Anul acesta, pentru organizarea Revelionului, Consiliul Local Cluj-Napoca a alocat suma de 100.000 de lei.
from citynews

Povestea tradiţiilor de Crăciun


În trecut, Sărbătoarea Naşterii Domnului a fost influenţată de elemente păgâne. Astăzi, ea tinde să sufere noi transformări prin globalizare.

Ritualurile de Crăciun sunt aceleaşi an de an: bradul împodobit, schimbul de cadouri frumos ambalate, mâncare multă, colinde. Fiecare dintre aceste tradiţii are propria ei poveste. Toate au însă în comun un amestec de elemente creştine şi păgâne.

Sărbătoare de origine creştină, Crăciunul semnifică Naşterea Domnului. Niciuna dintre evanghelii nu precizează data naşterii lui Iisus. Prin urmare, în anul 354, Papa a stabilit ziua de 25 decembrie. Alegerea nu a fost întâmplătoare.

Data coincide cu festivităţile prilejuite de solstiţiul de iarnă şi de naşterea zeului Soare. Prin asocierea celor două evenimente, mai-marii bisericilor creştine au mizat pe atragerea de noi adepţi. În jurul identităţii lui Moş Crăciun s-a croşetat mult, existând numeroase versiuni.

Cel mai adesea este asociat cu Moş Nicolae sau este considerat un descendent al celor trei magi. Moş Crăciun a fost prezentat lumii pentru prima dată de ilustratorul Thomas Nast, în 1868. Costumat iniţial în verde, cel care avea să devină preferatul copiilor a fost localizat de graficianul Sundblom la Polul Nord, unde trăieşte înconjurat de reni şi spiriduşi.

Popularitatea uriaşă de care se bucură astăzi i-a fost adusă de Coca-Cola, care, în secolul al XX-lea, s-a erijat într-un consilier de imagine remarcabil.


Pentru lumea contem­porană, sărbătorile de iarnă fără brad sunt de neimaginat. Originile acestui obicei sunt îndepărtate şi neclare. Celţii acordau o preţuire deosebită pinului, simbol al forţei şi al vieţii. Mai târziu, scandinavii înfigeau un brad pe acoperişul casei. În 1521, bradul şi-a făcut intrarea în Alsacia, şi de atunci familiile au început să-l împodobească. O altă tradiţie spune că împodobirea bradului a fost introdusă de Martin Luther.


Cum au reinventat britanicii sărbătoarea!


Pe parcursul celui dintâi mileniu, Crăciunul era o sărbătoare fără prea mare importanţă, în parte şi din cauză că prim-planul era deţinut de alte probleme. Dezbaterile teologice erau aprinse. Bisericile s-au despărţit. Unii episcopi au fost exilaţi. Oraşele s-au răsculat.

Când s-a instalat pacea, venirea pe lume a lui Iisus a crescut în importanţă. Influenţele păgâne au continuat însă. Aşa se face că, în Anglia, în 1647 puritanii au interzis orice fel de sărbătoare, din cauza excesului de băutură, mâncare şi chefuri. Protestele care au urmat i-au determinat să revină asupra hotărârii. Şi în Massachusetts, Crăciunul a fost interzis între 1659 şi 1681.

După obţinerea Inde­pendenţei, americanii vedeau în această sărbătoare un obicei britanic, demn de dispreţ şi puneau accentul pe Thanksgiving. Până aici, britanicii nu au contribuit cu nimic. Odată cu era industrială, care a luat naştere în Marea Britanie, situaţia s-a schimbat radical. Cel puţin aşa cred britanicii, care îşi arogă o contribuţie majoră la varianta contemporană a evenimentului.

Mai exact, meritul principal i-ar reveni lui Charles Dickens, care a scris "A Christmas Carol", unde a fixat o serie de obiceiuri încetăţenite astăzi pe tot globul.

Într-o singură săptă­mână au fost vândute peste 6.000 de exemplare, ceea ce ar constitui un record şi astăzi.

Familia, şi nu comunitatea, în centru

Dincolo de controverse, scriitorul are meritul de a-i fi determinat pe britanici să renunţe la cele 12 zile de petreceri, în favoarea uneia singure. Iniţiativă mult mai potrivită cu programul de lucru impus de fabricile care apăreau.

Timpul devenise mult prea preţios pentru a permite mari reuniuni. Un alt obicei readus în memoria britanicilor de către autor este friptura de curcan. Plus actele caritabile şi celebra budincă englezească. Victorienii, dornici oricând să inventeze o tradiţie, pentru a pretinde apoi că ea a existat din­totdeauna, au spe­culat succesul cărţii şi au adoptat "noul Crăciun". Cu mici ajustări. Prinţul Albert a adus din Germa­nia na­ta­lă bradul.

Colindul, cea mai răspândită tradiţie a românilor

În unele zone din România, în Ajunul Crăciunului, gospodarii îşi strâng din sat tot ce au împrumutat. Părinţii pun copiilor bănuţi în buzunare de Crăciun pentru ca anul viitor să fie îmbelşugat. Tot în Ajunul Crăciu­nului, pâinea se aşază sub masă pentru a aduce noroc familiei, iar sub faţa de masă se pune pleava de grâu, pentru belşug.

In orice loc din România, Crăciunul începe cu postul care durează şase săptămâni. În unele părţi ale ţării există un obicei numit „Umblatul cu icoana", care semnifică naşterea lui Iisus. În nordul Moldovei, nimeni nu are voie să descopere masa din Ajun până nu intră preotul pe uşă. La sate, în Ajun merg la colindat şi copiii, şi adulţii. Colindele cea mai răspândită tradiţie a românilor - transmit urări de sănătate, rod bogat, împlinirea dorinţelor în noul an.
from adevarul

Cel mai iubit sfânt de pe pământ!




Doi Moşi, mai multe jucării

Clericii au insistat foarte mult să fie recunoscut adevărul istoric, religios, anume că Moşul care aduce daruri este Sf. Nicolae (foto). Popoarele doreau să-şi păstreze şi obiceiurile străvechi legate de sărbătorile de iarnă.

Până la urmă s-a ajuns la un compromis: astăzi există două sărbători la care copiii primesc daruri: pe 6 decembrie, Moş Nicolae le umple cizmuliţele cu dulciuri, iar de sărbătoarea naşterii Domnului Iisus Hristos – cel care spunea mereu „Lăsaţi copiii să vină la mine!" – Moş Crăciun le pune sub brad jucării, haine şi dulciuri.

Moş Crăciun vine de departe, de foarte departe, din negura timpului şi a religiilor. De pe toate coordonatele geografice a luat câte un obicei, până ce a devenit astăzi Moşul cu daruri care ne încântă sărbătorile de iarnă.

La începutul începuturilor, Crăciunul venea cu un car ceresc de aur, aşa cum se cuvenea unui zeu solar, în preajma solstiţiului de iarnă (20 decembrie – 7 ianuarie). Atunci se deschideau cerurile, se făceau ursirile pentru noul an, se activa magia, iar timpul se reînnoia. „Sus, la dalbe mănăstiri/ La cel jeţ de aur scris/ Şede Moş Crăciun bătrân/ Şi cu bunul Dumnezeu/ Iar în rând cu ei stătea/ Blânda Maică Precista", spune o străveche colindă românească.


Oamenii îi celebrau aprinzând focuri mari, pentru că lumina era darul suprem pe care îl puteau primi în anotimpul cel mai întunecat, cel mai rece, când toată natura se ascunde, se „coconeşte" pentru a renaşte. Ritualul aprinderii butucului în noaptea Crăciunului solar însemna izbucnirea bucuriei în mii de scântei de foc. Copiii primeau fructe, prăjiturele şi colaci. Bradul, arborele consacrat Maicii Preciste, era purtat de urători pe uliţele satelor.


Cizmuliţele lui Odin


Festivalul solstiţial era celebrat în toată Europa. Principalele sărbători ale ciclului de iarnă - Crăciunul, Anul Nou, Boboteaza - au funcţionat de-a lungul vremii ca momente independente. Ţăranii români folosesc şi în ziua de astăzi, pe lângă calendarul ortodox, un calendar neoficial, transmis folcloric. În acesta din urmă se regăsesc obiceiurile străvechi, din epoca precreştină, a stabilirii timpului pentru arat şi semănat, pentru peţit şi logodit, pentru aflarea ursitei.


Crăciun era un zeu solar, specific teritoriilor locuite de geto-daci, identificat cu zeul bătrân Saturn şi cu zeul iranian Mithra, a cărui naştere se celebra tocmai pe 25 decembrie. Obiceiul a fost atestat şi la aromâni, letoni şi sârbo-croaţi.

Copiii mergeau pe la case şi urau, iar oamenii le puneau în trăistuţe tot ce aveau mai bun. În nordul Europei, zeul Odin organiza o mare vânătoare cu prilejul solstiţiului de iarnă. Acesta avea un cal zburător, Slepnir, foarte iubit de copii. În noaptea marii vânători, copiii puneau în botine, lângă vetre, tot felul de legume şi fructe pentru ca Slepnir să prindă puteri. Se spunea că acesta intră pe coşurile vetrelor, mănâncă toate bunătăţile, apoi zboară mai departe. Copiii încercau să nu adoarmă, ca să îl vadă pe Slepnir. Drept mulţumire pentru grija şi iubirea ce-o avea faţă de calul său, Odin le punea în cizmuliţe dulciuri şi jucărioare minunate.

Sfântul Nicolae, imaginea lui Moş Crăciun

La baza mitului Moş Crăciun, aşa cum îl ştiu copiii din ziua de astăzi, se află Episcopul Nicolae din Myra, Licia, pe teritoriul Anatoliei bizantine. Nicolae a trăit în sec. IV d.H. şi a rămas în conştiinţa oamenilor ca un mare iubitor de copii. Fiind bogat, îi plăcea să surprindă copiii cu tot felul de daruri, pe care le arunca prin ferestrele deschise, astfel încât să nu fie văzut. Uneori, pândea la fereastră să vadă reacţia copiilor. Nimic nu-i făcea plăcere mai mare decât să vadă copiii bucurându-se. Mai ales atunci când era vorba despre copii bolnavi, pentru că darurile sale aveau şi capacitatea de a aduce vindecarea, datorită faptului că erau oferite cu dragoste. Copiii nu ştiau de la cine primeau darurile, crezând că este vorba despre un personaj divin. De fapt, aşa şi era.


Ulterior, biserica i-a recunoscut faptele miraculoase, viaţa pusă în slujba ajutorării copiilor şi săracilor şi l-a trecut în rândul sfinţilor. Vechea biserică rusă s-a clădit în onoarea Sf. Nicolae. Biserica Romano-Catolică îl onorează.

Moaşte ale Sf. Nicolae au fost duse la Bari, Italia, în 1087, devenind loc de pelerinaj. Ziua dedicată lui este cea de 6 decembrie. Imaginea actuală a lui Moş Crăciun, cu mantia roşie, mitra ţuguiată şi bastonul pastoral este inspirată după icoanele cu Sf. Nicolae, şi nu după imaginea creată de compania Coca-Cola pentru a-şi promova produsele, cum s-a afirmat de nenumărate ori. Numai că Sf. Nicolae din Myra nu era gras.
Până la al Doilea Război Mondial, Moşul care aducea daruri copiilor era ajutat doar de Piter, un băiat de culoare.

Acesta era tot un personaj real din viaţa Sf. Nicolae din Myra, un copil etiopian cumpărat şi eliberat de către acesta de la o piaţă de sclavi. Piter nu a vrut să plece de lângă Nicolae, însoţindu-l peste tot şi ajutându-l să construiască jucărioare din lemn. În zilele noastre, pentru ca să nu se nască tot felul de controverse rasiale, s-a spus că negreala lui Piter vine de la... funinginea din hornuri, el fiind cel care pune darurile sub brad. A existat o perioadă când acest personaj de culoare a fost asociat cu diavolul. Legendele germanice spun că un demon cobora noaptea pe hornurile caselor şi îmbolnăvea copiii de gripă. Sau îi fura, băgându-i într-un sac, să-i mănânce mai târziu.


Un om sfânt – Sf. Nicolae sau Sf. Petru, în unele versiuni – a prins demonul şi l-a obligat să intre înapoi pe hornurile caselor şi să lase jucării copiilor pe care i-a chinuit. Demonul a rămas în slujba sfântului, fiind obligat an după an să livreze darurile Moşului. Atât de mult se plângea demonul de sarcinile sale, încât sfântul i-a promis că o să-i dea drumul să plece în Iad, dacă îi aduce alte ajutoare.

Cum toată lumea se ferea de demon, acesta n-a găsit decât tot nişte fiinţe demonice: elfii şi impiii. Mici, urecheaţi, răutăcioşi, neîndemânatici, făcând tot felul de încurcături, au devenit, cu timpul, ajutoarele de bază pentru Moş Crăciun. Care trebuie totuşi să-i supravegheze continuu, pentru că fac numai prostioare. Singura misiune pe care o execută cu plăcere este aceea să intre în casele în care sunt copii răi şi să le pună o nuieluşă drept avertisment, în loc de jucării.



Sinterklaas, Zvarte Pieten şi renii


După 1945, canadienii au contribuit la „ajutoarele" lui Sinterklaas, atribuindu-i moşului câte un Piter pentru fiecare atribuţie. Un Zvarte Pieten (Piter cel Negru) e responsabil cu navigaţia, altul, cu pătrunderea în case pe hornuri, încă unul, cu descifratul biletelor de la copii etc. Pentru mai mult amuzament, şi după tipicul elfilor germanici, aceştia nu erau prea destoinici, periclitând fără voie întreaga misiune de împărţire a darurilor. Renii, deşi de origine nordică, au fost introduşi în poveste de americani, păstrând totuşi, latura comică a ajutoarelor Moşului. Ei înlocuiesc, fiecare cu specificul său, atribuţiile magnificului cal zburător Slepnir, al zeului nordic Odin.
Americanii l-au rebotezat pe Sinterklaas în Santa Claus, apărând pentru prima dată în volumul „Istoria New Yorkului", de Washington Irving, în 1809. Numai că era un marinar olandez, fumând pipă şi purtând o manta îmblănită de culoare verde. Nici pomeneală de înfăţişarea tipică de episcop a Sf. Nicolae.

În 1823, Moş Crăciun apărea ca Moş Nicolae în „The Sentinel", o imagine mai aproape de realitate. Gras, cu nasul borcănat, cu barbă şi plete albe, însoţit de cei opt reni, este din 1863, de pe o ilustraţie a celebrului desenator Thomas Nast, apărută în „Harper’s Weekly". Haddon Sundblom a folosit o imagine asemănătoare pentru campania de Crăciun a companiei Coca-Cola, de unde s-a şi crezut multă vreme că Moş Crăciun a fost „inventat" de celebra firmă.


Moş Crăciun, „arestat"

Unele biserici creştine s-au opus popularităţii Moşului care aduce daruri şi chiar l-au interzis. În secolul XVI, protestanţii şi puritanii din America, apoi cei din Anglia, în sec. XVII, l-au interzis pe Moş Crăciun, considerându-l ori păgân, ori... romano–catolic, atrăgând asupra lor satira lui Josiah King, intitulată „Procesul lui Moş Crăciun".


Moşul a fost „eliberat" în 1686, dar îl mai aşteptau zile negre. În 1958, reverendul Paul Nedergaard din Copenhaga l-a „denunţat" iarăşi ca păgân pe Moş Crăciun. Martorii lui Iehova refuză să celebreze Crăciunul în general. Clericii creştini au militat îndelung ca „Moşul cu darurile" să fie Sf. Nicolae, pe 6 decembrie, respectându-se specificul darurilor acestuia ca binefaceri anonime.

Naşterea Mântuitorului Iisus Hristos ar trebui celebrată fără adaosuri păgâne, sunt de părere preoţii creştini. Însă Martin Luther s-a „luptat" şi cu Sf. Nicolae, inventând un spirit - un copilaş blond, cu aripioare – care să aducă daruri copiilor. Iniţial, acesta a vrut ca îngeraşul să-l reprezinte pe Iisus copil, dar mitul Christkind are şi el rădăcini mai vechi, originare din regiunea Alsacia. Acest spirit, Christkind, este aşteptat astăzi de copiii din Germania, Elveţia, Austria, Liechtenstein şi din sudul Braziliei.


Poate că pentru adulţii fără spiritul umorului contează cine aduce daruri copiilor, dar un singur lucru e cert: de Sf. Nicolae şi de Crăciun, numai copiii care nu primesc daruri sunt trişti. Şi ce mai contează cine sunt ajutoarele Moşului, atâta timp cât ele aduc zâmbetul pe chipul copiilor noştri şi bucuria în sufletele lor?!

from adevarul

IL VOR SI PE PACURAR


TINTA Numele mijlocasului de la Pandurii Târgu Jiu a fost trecut pe lista de achizitii a "sepcilor rosii". Condescu vrea însa un milion de euro pentru transfer.

Oficialii clujeni par interesati sa-i readuca pe "Ion Moina" pe câtiva dintre fiii risipitori. Dupa ce s-au interesat de Tibi Balan si George Florescu, conducatorii ultimei clasate îl doresc si pe Alex Pacurar.

Ramasi cu un lot decimat dupa disponibilizarile în masa de la începutul saptamânii, oficialii clujenilor cauta de zor solutii pentru refacerea lotului. Gigi Multescu are în vedere, pe lânga pista jucatorilor portughezi, si varianta "repatrierilor". Tibi Balan, de la Sportul, si George Florescu, de la Torpedo Moscova, au fost primii fosti jucatori ai Universitatii ademeniti sa revina la formatia unde au debutat. Clujenii nu au uitat însa nici de Alexandru Pacurar, fostul decar al alb-negrilor, promovat la prima echipa de Ioan Ovidiu Sabau, pe timpul când "U" Cluj activa în liga a treia. Ajuns la Pandurii, dupa ce a trecut pe la Dinamo si Gloria Bistrita, Pacurar n-a avut un sezon tocmai fericit la echipa gorjeana. "Am avut o fractura si apoi am facut trei recidive. Acum încep sa îmi revin, dar este destul de greu", a declarat jucatorul, care ar fi tentat sa revina la formatia de sub Feleac. "Eu mi-as dori mult sa revin la echipa mea de suflet. Discutii au fost, iar interesul lui «U» pentru mine nu este un secret, dar trebuie mai întâi sa se înteleaga cluburile", a declarat mijlocasul, care mai are doi ani si jumatate contract cu "minerii".

Singurul impediment în realizarea transferului pare sa fie pretul exagerat pe care bossul Pandurilor, Marin Condescu, l-a fixat pentru mijlocasul de 25 de ani. "Stiu ca a existat o oferta pentru mine si din strainatate, dar Condescu a cerut pe mine un milion de euro. Este greu de crezut ca s-ar putea plati o astfel de suma pentru mine", a declarat Alexandru Pacurar.

Multescu, la Vizela - Penafiel

Gigi Multescu a asistat ieri la partida din liga a doua portugheza, dintre Vizela si Penafiel. Antrenorul clujean a urmarit mai multi jucatori, propusi de impresarul Eutin Bojin, în special de la formatia gazda, care ocupa locul secund în divizia secunda din Portugalia. "Voi urmari câtiva fotbalisti de la ambele echipe. Nu va pot spune care sunt posturile pe care joaca. Ma intereseaza orice post", a declarat antrenorul clujean, care va mai urmari astazi o partida din liga secunda portugheza.

Florescu revine la "U" Cluj?

Potrivit Ziua de Cluj, fostul international de tineret George Florescu este aproape de o revenire la "U" Cluj, echipa pentru care a evoluat pâna în 2004. Jucatorul s-a saturat sa stea departe de casa si ar renunta la Torpedo Moscova (Rusia, liga a doua) pentru "U" Cluj. Managerul general Alin Tise a declarat ca singura posibilitate ca Florescu sa revina în lotul "sepcilor" ar fi un împrumut pâna în vara, deoarece suma ceruta de rusi pentru un transfer definitiv este prea mare.
from prosport