Thursday, April 24, 2008

„Bună Ziua”, haos urbanistic la Cluj!

Lipsa infrastructurii face din cartierul de vile o zonă ...
Cartierul din sudul oraşului de la poalele Feleacului, denumit simplu „Bună Ziua", a fost transformat din zonă rezidenţială de lux într-un ghiveci urbanistic

Platoul de la baza Dealului Feleacului s-a umplut în doar doi ani, de blocuri de patru până la zece niveluri, aliniate în pantă, unul în spatele celuilat. Peisajul a fost calificat de urbanistul Mircea Purdea drept o absurditate urbanistică. „Sunt ca nişte insecte roşii cu buline negre, care merg dezorganizate una după alta".

Alt urbanist, Vasile Mitrea, membru în conducerea Registrului Urbaniştilor din România, denumeşte şi el zona, care reprezintă o treime din intravilanul Clujului, drept un „ghiveci urbanistic". „Investitorii au păcălit administraţia, fiecare dorind să exploateze la maximum terenul obţinut, cu false proiecte de servicii, gen grădiniţe sau şcoli", spune Mitrea.

„E un cartier fără moaşă!"

El a adăugat că adminis­traţia a acţionat fără o gândire de ansamblu pe cele 2.000 de hectare şi că a lăsat urbanismul pe seama investitorilor, fără utilităţi şi echipamente edilitare. „Este vorba despre blocuri cu fose septice, fără gaz şi curent electric, «Bună Ziua» şi «Europa» devenind astfel din cartiere de lux, cartiere dormitor, cu locuinţe speculative şi fără conceptul de locuire. Un cartier fără moaşă!", a mai explicat urbanistul Vasile Mitrea.

În replică, Direcţia urbanism şi dezvoltare urbană, din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, a precizat că a propus actualizarea Planului Urbanistic Zonal „Bună Ziua", documentaţie ce a fost cuprinsă în programul de investiţii de anul acesta. Potrivit reprezentanţilor de la Urbanism, „acest plan urbanistic va corela documentaţiile existente şi va stabili reglementări urbanistice pentru zona studiată".

Nici candidaţii la primărie n-au soluţii

Regimul de înălţime al clădirilor este ...
Consilierul local Remus Lăpuşan, unul din candidaţii la Primăria Clujului, ne-a declarat că, din păcate, în ultimii ani, Clujul s-a dezvoltat haotic, având de a face cu un urbanism de junglă. „Soluţia este dificilă, mai multe clădiri ridicate aici în pripă, fiind condamnate să fie demolate în următorii ani. Am cerut tot timpul o comisie urbanistică funcţională, cu studii de oportunitate. Din păcate, la Cluj nu s-a renunţat nici acum la blocurile vagon-cazarmă".

Alt candidat la primărie, Laszlo Attila, ne-a declarat că administraţia a luat decizii greşite privind cartierul, care au dus la o dezvoltare haotică. „Din păcate, nu mai văd o rezolvare", ne-a spus Laszlo. Serviciile, comerţul, zonele verzi şi de loisir lipsesc. O cauză a acestei situaţii este retrocedarea terenurilor, care s-a făcut după criteriul „rânduri de porumb în picioare". Dezvoltatorii s-au văzut în posesia unor parcele lungi şi înguste de câţiva metri.

Paradoxul haosului se regăseşte la direcţia de specialitate din primărie, care se bazează doar pe memoria unor angajate. „Prima urgenţă ar fi corelarea planurilor urbanistice de detaliu, care nu s-a făcut până acum", mai spune Laszlo.

Preţurile cad în „Bună Ziua"

Reacţia pieţei nu a întârziat. După cum ne-a declarat Sanda Moldovan, preşedinta Uniunii Agenţiilor Imobiliare, cartierul „Bună Ziua" nu mai e considerat o zonă de lux.

„Blocurile noi, înghesuite printre case, au determinat scăderea preţurilor cu până la 10 procente în ultimul an în zonă.

În plus, datorită lucrărilor, locuitorii sunt obligaţi să poarte cizme de cauciuc. Chiar şi puţinele proiecte de lux din zonă sunt pe punctul de a eşua", mai crede Moldovan. Potrivit specialiştilor de pe piaţa imobiliară, preţul unui metru pătrat construit în cartierul Bună Ziua este cuprins la ora actuală între 1.300 şi 1.500 de euro.

Bicicliştii clujeni militează pentru salvarea oraşului

Câteva zeci de biciclişti clujeni, la apelul Clubului de Cicloturism Napoca, au protestat pe străzile Clujului, cu ocazia Zilei Pământului. Ei au înmânat municipalităţii un apel pentru promovarea bicicletei ca mijloc de transport urban. Petiţia a fost semnată de 1.300 de persoane, care cer realizarea unei reţele de piste de calitate pentru biciclete, facilităţi de parcare în zone de interes public, implementarea unor măsuri care ar permite transportul bicicletei cu mijloacele de transport în comun şi descurajarea utilizării autoturismelor în municipiu.

„Mă bucur că, în sfârşit, acest subiect al haosului din urbanism şi al distrugerii parcurilor, reprezintă subiect consistent de campanie pentru ziarul „Adevărul", şi nu doar unul conjunctural. Sper să aibă efect pentru că marşul şi petiţia înmânată primarului sunt şi pentru salvarea oraşului", a precizat Radu Mititeanu, preşedintele Clubului de Cicloturism.

sursa adevarul.ro

No comments: