Wednesday, November 28, 2007

Parkingurile, inca un vis

Lipsa locurilor de parcare a dus la umplerea trotuarelor de masini si i-a trimis pe pietoni sa circule mai mult pe strada.



Un drum prin zona centrala a Clujului, ca pieton, a ajuns o adevarata aventura. Masinile parcate pe trotuare trimit pietonii pe strada, in claxoanele soferilor din trafic. De altfel, problema parcarilor constituie una dintre principalele cinci cauze ale traficului dificil din Cluj-Napoca, considera specialistii firmei Search, cea care a realizat recent studiul de circulatie pentru municipiu.

„Evenimentul zilei” continua astazi serialul dedicat traficului clujean cu analiza locurilor de parcare din oras si cu prezentarea proiectelor de parkinguri in derulare.

Mai bine in doi ani

„Problema locurilor de parcare va fi rezolvata aproape in totalitate in 2009, dupa finalizarea proiectelor de parkinguri incepute deja”, promite seful Directiei tehnice a Primariei Cluj-Napoca, Sorin Apostu.

In cei doi ani ramasi pana atunci ar urma sa se deschida trei parkinguri in zona centrala, pe langa cel functional deja de langa primarie, precum si alte doua in cartiere (Manastur si Marasti). Tot pana atunci ar urma sa fie aplicata si strategia de trafic din zona centrala, cu instituirea de restrictii, sensuri unice, „unda verde” si semafoare inteligente.

Deocamdata, proiectele contabilizeaza mai mult intarzieri. Parkingul din Mihai Viteazu trebuia deschis pe 1 aprilie, apoi termenul a fost amanat pentru 1 octombrie, pentru ca acum sa se vorbeasca de 1 decembrie ca fiind data inaugurarii. Parkingul este realizat de firma Ardeal Construct, care a concesionat terenul de la municipalitate si a investit, potrivit patronului Radu Vlas, 17,5 milioane de euro (incluzand o hala agroalimentara si o galerie comerciala). Aici vor fi disponibile 430 de locuri de parcare, taxa fiind estimata de Vlas, in urma cu o luna, la trei lei pe ora.

Intarzieri si asteptari

Lucrurile nu stau mai bine nici cu parkingul din Marasti, situat pe strada Dorobantilor si realizat de societatea Parking Marasti, tot pe un teren al municipalitatii. Termenul prevazut initial pentru darea in folosinta era 31 iulie, iar dupa depasirea acestuia, reprezentantii primariei n-au mai anuntat unul nou. Aici ar urma sa fie create cel putin 200 de locuri de parcare.

In ceea ce priveste parkingul subteran din Piata Mihai Viteazu, proiectul a fost „inghetat”. „Este vorba de o investitie considerabila din bani publici (9,3 milioane de euro pentru un nivel, potrivit studiului de fezabilitate – n.r.) si, in conditiile in care au fost anuntate doua proiecte private in zona, asteptam sa vedem daca va mai fi necesar”, ne-a explicat Apostu. Cele doua parkinguri private vor fi construite pe strada Victor Babes (parcare subterana de 322 de locuri, in cadrul proiectului Akademia), respectiv pe strada Avram Iancu (280 de locuri pe trei nivele subterane, proiect al RADP si al unor investitori germani). Ambele au ca termen de finalizare anul 2009.

A inceput sa mearga

Pana la terminarea acestor proiecte, singurul parking functional este cel de langa primarie. Inaugurat la sfarsitul lunii iunie, a avut parte de un inceput mai lent, dar gradul de folosire a crescut cu venirea toamnei. „In luna august am avut incasari de 10.355 de lei, in timp ce in octombrie am castigat 53.988 de lei, iar in noiembrie aproape 65.000 de lei. Gradul mediu de ocupare a ajuns la 65%, astfel ca amortizarea, calculata initial la zece ani, se va putea face in sase”, a explicat Apostu.

Parkingul are 382 de locuri, iar investitia primariei a fost de 14,6 milioane de lei. Taxa de stationare incepe de la 1 leu pentru o jumatate de ora si ajunge la 10 lei pentru o zi, respectiv 250 de lei pentru un abonament lunar.

Daca in centru parkingurile devin realitate, in cartiere, singurele variante existente deocamdata sunt garajele individuale sau locurile de parcare (in aer liber) cu abonament, oferite de municipalitate.

Pe langa constructia din Marasti, in prezent mai exista un singur proiect, in stare incipienta, in Manastur - zona Calvaria.

„Avem 7.800 de locuri de parcare in cartiere, iar numarul acestora va creste, in primavara, la 8.100”, a precizat Apostu. In aceste conditii, clujenii care nu au garaj si n-au prins loc de la primarie isi tin masina pe langa bloc, de multe ori pe zona verde sau pe trotuar.

PROBLEME

Investitorii nu se inghesuie

Una din principalele cauze ale problemei parcarilor o constituie lipsa de interes a oamenilor de afaceri, in conditiile in care investitia intr-un parking se recupereaza in mai mult de cinci ani, de obicei chiar peste zece ani. Din lipsa ofertelor, primaria a trebuit sa repete licitatiile de asociere sau concesionare de teren pentru construirea de parkinguri, iar, in cazul parkingului din Piata „Lucian Blaga”, sa suporte investitia de la buget.
from evz

No comments: