Wednesday, February 27, 2008

Pantofii „made in Cluj” dispar de pe rafturi

Fabricile clujene care au lucrat în lohn şi-au închis porţile

Soluţia pentru producătorii clujeni de încălţăminte: falimentul sau infuzia de capital. Din cauza vânzărilor reduse, a fiscalităţii ridicate şi a salariilor în creştere, unii producători de încălţăminte din Cluj care operau în lohn au închis şandramaua. Restul supravieţuiesc lucrând pentru mărci străine consacrate. Mărcile proprii se vând la cota de avarie pe piaţa internă.

„Am avut o fabrică de încălţăminte în lohn, dar am închis-o. A fost foarte greu, uneori găseam greu bani să plătesc oamenii în ziua de salariu. Veneau tot felul de controale, de la Garda Financiară, de la ITM, de peste tot. N-am avut ce face, a trebuit să închid. Nici altor fabrici nu le merge prea bine, uitaţi-vă la Estrada că abia se descurcă”, spune fosta proprietară a unei fabrici din Cluj, care a insistat să rămână anonimă. Acum, fostul întreprinzător este angajat la un magazin care vinde pantofi sub diverse mărci. „E mai bine să fii angajat, nu ai grija atâtor salariaţi”, a conchis vânzătoarea.


„E pe ducă totul”


Cel puţin cinci fabrici de încălţăminte din Cluj, care operau în regim lohn, s-au închis după integrarea României în UE. „Au fost foarte multe fabrici în lohn, dar nu s-au descurcat. Foarte multe s-au închis, n-au avut ce face”, a declarat Marius Butuc, directorul producătorului Garocat SRL, proprietarul mărcii Calvi Shoes. Fabrica de încălţăminte Clasicor SA Oradea şi-a mutat sediul social în Cluj-Napoca, după preluarea întregului pachet de acţiuni de către omul de afaceri clujean Ovidiu Turcu. „Lucrăm doar în lohn, de ani de zile. Ne merge foarte rău, e pe ducă totul din cauza preţurilor şi a fluctuaţiilor valutare. Noi am renunţat demult la producţia sub marcă proprie, dinainte să vin eu aici, de cel puţin cinci ani”, spune directorul Clasicor SA, Marius Mudura.

Chinezăriile inundă Clujul


Proprietarul mărcii Estrada, Gheorghe Prodan, spune că marca proprie s-ar vinde mai bine dacă nu ar exista blocajele fiscale şi dumpingul din China şi Turcia. „În ţară nu există protecţie din partea guvernanţilor pentru turcisme şi chinezisme. Să nu creadă ei că o pereche de încălţăminte intră în ţară cu 5 euro. Am văzut cu ochii mei facturi de intrare cu 5 euro / pereche, când de fapt atât costă doar manopera”, spune Prodan, administrator la Vionel SRL şi fost angajat al cunoscutei fabrici de încălţăminte Clujana. „Am lucrat la Clujana 28 de ani, am plecat în 1993 din fabrică şi am făcut comerţ cu produse alimentare, apoi cu încălţăminte. Am început producţia cu zece maşini de cusut, cumpărate din magazia cu utilaje defecte de la Clujana. În primele trei luni n-am reuşit să vând nimic din ce am produs, pentru că n-am fost mulţumit cu ce a ieşit, şi toată lumea voia mărci cunoscute. Am vrut să renunţ, apoi am început să vând cu familia, cu o dubiţă, în Timişoara, Suceava, Constanţa”, a explicat Prodan, care a decis de mai mulţi ani să lucreze preponderent în lohn pentru companii italiene, „dar lohn-ul nu are viitor”. Vionet SRL a avut în 2007 o cifră de afaceri de 1.1 milioane euro, în creştere cu 10% faţă de 2006, cu 130 de angajaţi şi o marjă de profit de 15%.

Pe piaţa internă sau cu ajutor din afară

Puţine sunt companiile clujene care rezistă pe piaţă. Unii s-au orientat spre parteneri externi, fie cu contracte de tip lohn, fie pentru distribuţie, în vreme ce alţii preferă doar piaţa internă pentru că au producţie modestă. „Noi livrăm toată producţia pentru export. Am început să intrăm şi pe piaţa internă, dar prea puţin. Nu merită, oamenii nu sunt serioşi, nu îţi încasezi banii la timp, piaţa nu absoarbe producţia”, spune directorul Class Shoes, Sorin Grindean. „Piaţa e destul de slabă şi în cădere liberă, în special din cauza produselor chinezeşti. Produsele de marcă vin din Europa, noi românii doar improvizăm. Comercianţii sunt instabili emoţional, dacă au un sezon mai prost intră în panică şi nu-şi mai asumă riscul să rămână cu marfa nevândută”, spune proprietarul unei fabrici clujene de încălţăminte.

from informatia de cluj

No comments: