Wednesday, February 13, 2008

Noul “Ion Moina”, în cele mai mici detalii

ZIUA de Cluj prezintă argumentele principalului proiectant al arenei.
Model britanic de stadion urban fără pistă, cu tribune şi peluze simetrice, paralele. Instalaţie de nocturnă pe tot conturul terenului. Cel puţin 16 căi de acces în tribune, cu sectoare de 2.000 de locuri. 30.000 de locuri 30-35 de milioane de euro şi 2,5 ani perioadă de execuţie. Acestea ar fi principalele caracteristici ale noului “Ion Moina”.

Arhitectul Şerban Ţigănaş, reprezentant al Dico&Ţigănaş - una dintre societăţile subcontractate de Universitatea Tehnică pentru proiectul noului stadion “Ion Moina” - a detaliat pentru ZIUA de Cluj cum va arăta noua arenă.

“Stadion urban, după modelul celor britanice”

Modelul ales de Ţigănaş pentru un nou “Ion Moina” vrea să dea impresia de compoziţie urbană. “în această variantă pentru Cluj-Napoca ne-am gândit la un stadion construit pe o structură echilibrată, cu patru grinzi, aşa-numitul stadion urban, de tip casă. E modelul pe care îl regăseşti în orice oraş de dimensiune medie unde sportul este la mare căutare, cum, de pildă, se întâmplă în oraşele din Marea Britanie”, a spus reprezentantul societăţii Dico&Ţigănaş.

Cel mai important amănunt în această variantă a fost scoaterea pistei de atletism de pe arenă. “Dacă ar fi să mă întrebaţi doar pe mine, atletismul nu ar trebui să-şi găsească locul aici, ci într-un alt proiect. Dar pentru că administraţia judeţeană îşi doreşte pista acolo, am mutat-o pe terenul de zgură de lângă”, a explicat Şerban Ţigănaş.

Această pistă ar urma să încadreze un teren de antrenament, aşa cum prevăd normativele FIFA-UEFA, iar, în cazul în care administraţia judeţeană va găsi oportun, sub acest teren nou ar putea fi construit un parking subteran de circa 1.000 de locuri de parcare.

“Nu ştiu dacă este rentabil acum să construieşti aici parcări. Cel puţin nu la ora asta. Această posibilitate trebuie studiată de reprezentanţii administraţiei judeţene”, este de părere Ţigănaş. însă acesta este de părere că şi fără locurile de parcare de sub terenul de zgură normativele europene pot fi respectate.

“Regulamentul spune că trebuie să existe locuri de parcare pe o rază de cel puţin 1,5 km. Noi am studiat zona şi credem că infrastructura existentă este suficientă pentru public, în cazul unor competiţii sportive. Sunt parking-urile din zonele centrale şi locurile de parcare de la Sala Sporturilor, precum şi cele de-a lungul Someşului”, consideră Ţigănaş.

Facilităţi pe noul “Ion Moina”

Fără pista de atletism, arena câştigă spaţiu important. Faţă de actuala structură, stadionul ar urma să fie rotit cu 15 grade, pe axa est-vest, şi să ajungă, pe lungime, paralel cu strada Coşbuc. S-a renunţat la colţurile arenei pentru a fi folosite ca zone de acces şi evacuare.

“Vor fi accese la tribune prin toate părţile”, a spus Tigănaş. Vor fi opt accese pe la peluză, câte patru pentru fiecare, şase pe la tribuna a doua şi încă două majore pe la tribuna principală. Mai exact, fiecare sector este delimitat de accese. Pe un sector ar urma să intre circa 2.000 de spectatori. La tribuna principală – actuala tribună I - se va amenaja o lojă pentru VIP-uri, iar la subsol spaţiile destinate echipelor: vestiare, săli de control antidoping, sală de fitness şi inclusiv o sală de conferinţe.

Totul desfăşurat pe o suprafaţă de 3.000 de metri pătraţi. De asemenea, sub tribuna a doua, pe o suprafaţă de circa 2.500 de metri pătraţi, se vor amenaja grupuri sanitare şi puncte pentru distribuţia apei şi alimentelor. Pentru sportivi se va amplasa o parcare în imediata vecinătate a sectorului care le este destinat (circa 30, 40 de locuri de parcare şi minim două pentru autocare), iar pentru oficialităţi se va putea amenaja un parking subteran sub clădirea-turn, ce va putea fi construită pe spaţiul câştigat odată cu răsucirea arenei cu încă 15 grade, la nord-vest.

“Nu este obligatoriu să construim această clădire-turn. Stadionul poate fi construit şi fără acest turn. Dar pentru că am câştigat acel spaţiu, ne-am gândit că el poate fi utilizat în felul acesta. Este o deducţie compoziţională, cu o construcţie întinsă, iar alta pe înalt”, a declarat Ţigănaş. încă nu se ştie exact câte nivele va număra imobilul. Iniţial s-a vorbit de şapte – opt niveluri, dar rămâne ca şi Comisia de urbanism a municipalităţii să fie de acord, a explicat Ţigănaş.

La nivelul superior al acestei clădiri s-ar putea amenaja un hotel modern, iar la partea inferioară se vor putea amenaja spaţii de alimentaţie publică, săli de conferinţe, spaţii de entertainment pentru public, şi nu numai. Aria desfăşurată a acestei clădiri ar urma să ajungă la 20.000 de metri pătraţi. “Sub această clădire am gândit parking-ul pe două niveluri, de 75-100 de locuri, care să deservească hotelul în primul rând, dar care să fie destinate şi oficialităţilor în cazul unui eveniment la stadion”, a spus Ţigănaş.

Cum privim din noul “Moina”

Noul stadion “Ion Moina” nu va mai avea formă de potcoavă, cele două tribune şi două peluze formând un dreptunghi. Vestiarele şi tunelul de ieşire al sportivilor se vor afla, central, sub tribuna oficială, actuala tribună I.

Instalaţia de iluminat nocturn va fi amplasată nu pe stâlpi, ci deasupra gazonului, pe grinzile de susţinere a acoperişului, pe tot perimetrul terenului. “Specialiştii consultaţi susţin că în acest mod se elimină acele patru umbre de pe teren şi dispare şi fenomenul de «orbire»”, susţine Ţigănaş.

Distanţa dintre rândurile de scaune este suficientă pentru a permite libertatea de mişcare, indiferent de condiţii, iar spectatorul nu atinge cu genunchii scaunul din faţa sa.

Unghiul de înclinare al tribunelor permite vizionarea meciurilor fără oprelişti, atât pentru spectatorul din primul rând, cât şi pentru cel din ultimul rând, vizibilitea fiind maximă.

Ţigănaş susţine că proiectul prevede şi instalarea, pe două colţuri diametral opuse, a două tabele de marcaj – ecrane, astfel încât cel puţin una să fie vizibilă din orice colţ al stadionului.

Fiecare din cele două tribune şi cele două peluze vor fi acoperite în proporţie de 100% de patru acoperişuri fixe, dreptunghiulare. “în funcţie de ce se va dori, aceste acoperişuri vor fi opace, transparente sau translucide”, a precizat proiectantul. Rămâne descoperit doar gazonul.

Pista de atletism va fi mutată pe actualul teren de zgură şi va circumscrie un teren de antrenament, cu iarbă sau acoperământ artificial.

Surpriza “alternativei”

“Mărturisesc că nu a fost deloc o temă uşoară, iar eu sper că vom găsi înţelegere la Comisia de Urbanism a municipalităţii. Ideal ar fi să ne aşezăm la masă cu reprezentanţii acestei comisii şi să ne punem de acord cu ceea ce se poate realiza sau nu din ceea ce noi vom propune pentru oraş”, a susţinut arhitectul Ţigănaş.

Trebuie reamintit că reprezentanţii Consiliului Judeţean au ales varianta de proiect suplimentară, pe care Universitatea Tehnică a ataşat-o la propunerea iniţială.

“Eu chiar am fost surprins când am aflat că a fost aleasă varianta suplimentară şi nu cea care respecta întru totul tematica din caietul de sarcini”, a spus Ţigănaş.

Acesta a explicat că a decis să propună şi o variantă alternativă tocmai pentru că, împreună cu colegii arhitecţi, şi-a dat seama că dacă s-ar fi raportat strict la tema din caietul de sarcini, era destul de dificil să respecte normativele europene fără să se ajungă la costuri foarte mari, mai ales că nici terenul nu este extrem de accesibil.

from ziua de cluj

No comments: